Beuken, gebogen hout, beits: perfect samenspel tussen Thonet en ADLER

De naam staat – of beter: zit? – als geen ander voor de moderne zitmeubelbouw: Thonet is de bezieler van de stoel. Meer dan 160 jaar geleden schreef Michael Thonet designgeschiedenis met zijn iconische klassieker, de Weense koffiehuisstoel model nr. 14 (vandaag 214), waarmee hij zijn geboorteland Duitsland en zijn tweede vaderland Oostenrijk onlosmakelijk met elkaar verbond.
25 okt. 2022

Een band die vandaag de dag nog altijd bestaat – zoals de vruchtbare samenwerking tussen ADLER en Thonet bewijst. Zo zorgt de toonaangevende Oostenrijkse lakfabrikant ervoor dat de tijdloze zitmeubelen van de Hessische fabrikant een edele oppervlakte-uitstraling en de beste duurzaamheid hebben.

Handwerk en serieproductie

Met model nr. 14 legde Michael Thonet de basis voor industriële serieproductie en modern meubeldesign. Deze slimme combinatie van handwerk en werkverdeling blijft inspireren: zo worden de houten delen die door middel van stoom en spierkracht zijn gevormd volgens het revolutionaire procédé van Thonet met de hand gebeitst voor een elegante zwarte look. Medewerkster Regina Hasenzahl in de fabriek in Frankenberg laat de beukenhouten elementen in een bak met de dompelbeits ADLER Arova Flex glijden. ‘Dit flexibel inzetbare beitssysteem is speciaal ontwikkeld voor het dompelen van meubeldelen’, vertelt ADLER-beitsexpert Michael Moser, die helemaal vanuit Schwaz in Tirol is afgereisd om het product speciaal voor Thonet ter plaatse met de medewerkster tot in de puntjes af te werken.

Afdruppelen en uitwrijven

Regina Hasenzahl haalt de delen snel uit het bad en legt ze op een schuin vlak om af te druppelen. De overtollige beits loopt terug in de dompeltank – een hulpbronnenbesparend en milieuvriendelijk proces. Voor een perfect resultaat gebruikt de medewerkster nu een natuurspons uit de Egeïsche Zee, want alleen met een natuurspons kan ze een gelijkmatig hoogwaardig oppervlak verkrijgen. Deze kwaliteit kunnen we niet verkrijgen met een industrieel vervaardigde spons. Ze wrijft de loofhoutbeits één keer dwars over de houtvezels en één keer langs in nerfrichting uit. Tussen het dompelen en droogvegen zit niet meer dan één tot twee minuten! Als het te snel droogt, wordt de spons opnieuw bevochtigd met een beetje beits om een gelijkmatig beitsbeeld te verkrijgen. ‘Door het beitsen blijft de structuur van het hout behouden en komt de karakteristieke nerf perfect tot zijn recht’, aldus Horst Viehmeyer, die verantwoordelijk is voor de Thonet-oppervlakken. Hij legt uit waarom de traditionele fabrikant voor zijn ‘signature’ kleur op de beitsmethode vertrouwt.

Opschuren en aflakken

Na een nachtje drogen worden de houten delen voorzichtig opgeschuurd met een schuurmat en vervolgens afgelakt met ADLER Wasser-UV-Lack Aqualux MSL Eco. Zodoende lenen de Thonet-zitmeubelen zich perfect voor gebruik in koffiehuizen, evenementenhallen, restaurants en woonruimtes over de hele wereld. Alleen al in 1930 werd er een recordaantal van maar liefst 50 miljoen stoelen van model 214 verkocht - en dan hebben we het nog niet over de talloze exemplaren waarmee imitators van Thonets succes probeerden mee te genieten. Over genieten gesproken: de klanten van het Münchense restaurant ‘Pepe Nero’ aan de Isartor kunnen in de originele stoel plaatsnemen om van de lekkerste Italiaanse specialiteiten te genieten. De nieuwste tak van de restaurantketen werd uitgerust met 150 exemplaren van de klassieker van gebogen hout, waarvan vele in de nobele ADLER Schwarzbeizton. In de ‘Table’ in de Kunsthalle Schirn in Frankfurt genieten de gasten dan weer van hun lekkernijen in model 209 met armleuning. De favoriet van de architect, bekend geworden als 'Le Corbusier-fauteuil’, inspireert met zijn uitgestrekte, gebogen vormen, ook in de donkere ADLER Arova-Flex-look.

Traditie en moderniteit

De ADLER-beitsafwerking vinden we niet alleen terug in de ‘stoel der stoelen’ en zijn broertje met armleuningen, maar ook in het volgende geniale ontwerp waarmee Thonet in de jaren dertig de meubelwereld opnieuw op zijn kop zette: de sledestoel en zijn verdere ontwikkelingen. De sledestoelen van staalbuis van Mart Stam en Marcel Breuer combineerden op slimme wijze staalbuis, een industrieel materiaal dat in die tijd ongebruikelijk was voor meubelen, met traditionele houten elementen en het kenmerkende Weense vlechtwerk. Een combinatie die vandaag de dag nog altijd voor sensatie zorgt – zoals in het restaurant ‘Pageou’ van topchef Ali Güngörmüş in München. De met ADLER Arova Flex donker gebeitste versie past perfect bij de zwart-wit art-decostijl die ontwerpster Nora Witzigmann voor het restaurant ontwierp.

Oorsprong en toekomst

Het succesverhaal van Thonet doorkruist de tijdperken, de steden, de toepassingsgebieden. Het bedrijf met één enkele productielocatie in Frankenberg heeft zich altijd laten leiden door één belangrijke voorwaarde: werken met partners die de waarden van Thonet delen, namelijk lange levensduur door het gebruik van hoogwaardige materialen en een onberispelijke afwerking. Net zoals ADLER dat doet!

ADLER – Door onze aderen stroomt verf

Met 670 medewerkers is ADLER de toonaangevende fabrikant van lakken, verven en houtverduurzamingsmiddelen in Oostenrijk. Het familiebedrijf werd in 1934 opgericht door Johann Berghofer en is vandaag in handen van de derde generatie onder leiding van Andrea Berghofer. Elk jaar verlaat 22.000 ton lak de fabriek in Schwaz naar klanten in meer dan 30 landen over de hele wereld. ADLER heeft verkoopkantoren in Duitsland, Italië, Polen, Nederland, Zwitserland, Tsjechië en Slowakije; de ADLER-Werk Lackfabrik in Schwaz/Tirol (A) is de enige productielocatie. ADLER is als één van de eerste bedrijven in zijn branche 100 % klimaatneutraal sinds 2018. ADLER heeft zijn ecologische voetafdruk tot een minimum beperkt door een groot aantal maatregelen. ADLER compenseert onvermijdelijke restemissies door erkende klimaatbeschermingscertificaten en draagt zo bij aan de financiering van nieuwe klimaatbeschermingsprojecten.

© by adler-lacke.com