© Andriy Avdeenko
Houtbouw en gevels

De kunst van het wonen

Deze prachtige villa, die zowel een kunstgalerie herbergt als het toevluchtsoord is van de eigenaars, ligt in Oekraïne. In Kiev. Het is een speciale wens van onze geliefde partners in het door oorlog geteisterde land dat we hun project presenteren. Vooral nu. Want ondanks de ellende, ondanks de verwoesting die om hen heen woedt, proberen ze zo goed en kwaad als het kan het gewone leven voort te zetten en uit ieder lichtpuntje iets positiefs te halen; zoals uit dit indrukwekkende object van het bureau Palamarchuk Architects.

© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko
© Andriy Avdeenko

‘Het geheel is meer dan de som der delen’, wist Aristoteles al. Die spreuk wordt volledig ondersteund door verzamelaars en kunstliefhebbers. Pas als de afzonderlijke delen bij elkaar komen ontstaat er een uniek totaalbeeld. Een kunstverzamelaar uit Kiev is al jaren op basis van deze filosofie bezig geweest: Hij werkte nu eens hier, dan weer daar, creëerde ruimtes voor de beelden die hij verzamelde, ontwierp landschappen, bouwde een gastenverblijf ... Maar pas toen hij zichzelf en zijn project had toevertrouwd aan Igor Palamarchuk en Pavlo Mokshansky van het architectenbureau Palamarchuk werden alle bouwstenen samengevoegd tot een waar woon-kunst-werk.

Ups en downs

Op een stuk land aan de oever van een Dnepr-kanaal in een pittoreske buitenwijk ten zuiden van de Oekraïense hoofdstad had de gepassioneerde kunstverzamelaar een klein park aangelegd en was hij begonnen met de bouw van een huis met twee verdiepingen. Maar letterlijk halverwege stopte hij, nadat hij zich realiseerde dat het gebouw niet volledig aan zijn behoeften voldeed. Dus droeg hij het project over aan het bureau Palamarchuk Architects. De onderste etage, gebouwd in een kunstmatige heuvel, was al af en gaf plaats gaf aan de galerie. Het bureau bouwde de etage echter helemaal om. De reden hiervoor was dat het gebouw met zijn stenen gevel niet voldeed aan de huidige voorschriften ten aanzien van energiebesparing. Om ervoor te zorgen dat het gebouw aan deze voorschriften voldeed, ontwikkelde het team een complex concept. Isolatie, warmtepompen en zonnecollectoren zorgen nu voor een efficiënt, modern leefklimaat.

Steen en gevelbekleding

Bovenop plaatsten de architecten een monolithische, rechthoekige doos, die vanuit het park gezien lijkt te zweven op het gazon dat langzaam afloopt naar het kanaal. Vanuit de diep uitgesneden ramen heb je een spectaculair uitzicht op de sculpturen in de (met veel stenen aangelegde) tuin. Vooral de eigenaar van het huis, zijn familie en hun gasten kunnen ervan genieten, want het langgerekte gebouw bevat woonkamer, slaapkamers, kinderkamers, een fitnessruimte, sauna en zelfs een klein zwembad. Om de strakke architectuur van de bovenste etage visueel af te stemmen op de onderste stenen etage gebruikten de ontwerpers een gevelbekleding van als dakpannen gerangschikte elementen van grenenhout uit de Karpaten. Deze werkten ze af met Pullex Silverwood van ADLER in de tint Graualuminium - net als de verticale lamellen die de ingang afschermen van al te nieuwsgierige blikken en toch zonlicht doorlaten. De voorvergrijzingslazuur uit Tirol werd gekocht bij ADLER's jarenlange en enthousiaste partner in Oekraïne, het bedrijf Living Wood in Gostomel.

Oekraïne en Oostenrijk

Maar de band tussen Oostenrijk en Oekraïne gaat verder dan dat. Want ondertussen is de eigenaar bezig met het voltooien van het interieur; samen met een team van ontwerpers restaureert hij historische Weense meubels. Als hij voor de verschillende onderdelen beitsen, verven en lakken uit het land van herkomst nodig heeft, weet hij inmiddels tot wie hij zich met een gerust hart kan wenden

© by adler-lacke.com