© Rubner Holzbau
Houtbouw en gevels

Houtbouw uit Oostenrijk in de startblokken

Dit project van superlatieven werd gerealiseerd door het Neder-Oostenrijkse houtbouwbedrijf Rubner: terminal 2 van de Mactan Cebu International Airport, de tweede grootste luchthaven van de Filippijnen. Met de elegante houtconstructie sleepten de architecten een vermelding in het Book of Records in de wacht: het grootste houten gebouw van heel Azië en de eerste luchthaven van het continent in houtbouw. Er wordt al druk gewerkt aan de tweede – natuurlijk opnieuw met de houtbouwprofessionals van Rubner.

© Rubner Holzbau
© Rubner Holzbau
© Rubner Holzbau
© Mactan-Cebu International Airport
© Rubner Holzbau

Helderblauw water, witte zandstranden, bungalows met een dak van palmbladeren – dat is wat vakantiegangers op Cebu, Mactan en de vele andere eilanden in het zuiden van de Filippijnen zoeken en ook vinden. De flair van de Zuidzee betovert reizigers al zodra ze uit het vliegtuig stappen: het gebogen, houten dak van terminal 2 lijkt wel een met palmbomen begroeide strandhut – op zijn afmetingen na natuurlijk.

Mos, schelpen, hout

Het drie verdiepingen tellende gebouw bestaat uit een centrale, driebeukige inkomhal met 48 incheckbalies, de grootste duty free-shop in een vertrekluchthaven naar de Filippijnen, een kuuroord, restaurants, bars en nog veel meer. De zijvleugels van het gebouw, die toegang bieden tot de gates, vormen een uitloper van de golvende dakconstructie die de branding aan de kust van Mactan voorstelt. De hele terminal bestaat uit natuurlijke materialen. Naast de verschillende houtsoorten op de muren van de sanitaire voorzieningen werd bijvoorbeeld mos uit Italië gebruikt. Door de gepolijste stenen vloer met inlegwerk in glinsterend paarlemoer waant u zich op de zonnige zandstranden van Cebu. De architecten van de Integrated Design Association uit Hong Kong hadden het gebouw oorspronkelijk als staalconstructie gepland. Het was echter de bedoeling om aankomende en vertrekkende gasten iets bijzonders aan te bieden, om bezoekers in een lichte, resortachtige sfeer te verwelkomen en weer te laten vertrekken. De bouwmaterialen moesten de vriendelijkheid, openheid en warmte van de Filippijnse cultuur weerspiegelen. Om ontwerp-, ecologische en traditionele redenen werd dan ook gekozen voor het meest duurzame van alle bouwmaterialen: hout. Houtverwerking heeft een eeuwenoude traditie in de Filippijnen – dat deelt de eilandstaat met Oostenrijk. 

Hout, veilig en mooi

'Bouwen met hout betekent extreem snel, precies en robuust bouwen – met uitstekende esthetische, ecologische en energetische resultaten', aldus Rubner-projectmanager Anton Wanas. 'Hout heeft een uitstekend klimaatgedrag en maakt afvalvrije recycling mogelijk. De geluidsisolerende eigenschappen en het brandgedrag zijn ook zeer goed beheersbaar'. Bovendien is hout uitermate stabiel, wat een doorslaggevend argument was in de aardbevingsgevoelige regio van Zuidoost-Azië. 'Constructies in gelamineerd hout zijn bestand tegen de hoogste seismische belastingen. De constructie in gelamineerd hout is dus perfect afgestemd op de veelvuldige aardbevingen en windbelastingen tot 200 km/u die hier tijdens het tyfoonseizoen te verwachten zijn', licht Wanas toe. Minder goed nieuws zijn de spanningen, het vocht, het sterke zonlicht, de termieten en de andere schadelijke bronnen waaraan het hout wordt blootgesteld. Maar ook hierop wist de Oostenrijkse specialist raad: namelijk samenwerken met een andere Oostenrijkse specialist. Rubner overtuigde de opdrachtgever en het architectenteam met houtconserveringsmiddel van de Tiroolse ADLER-Werk Lackfabrik. De lazuurverf Lignovit Plus LB is voor sparrenhout wat een goede zonnecrème is voor de huid van de vakantiegangers: het beschermt, verzorgt en houdt zijn natuurlijke schoonheid in stand.

Hout, betrouwbaar en snel

Het project zet niet alleen maatstaven voor het Oostenrijkse houtbouwbedrijf, maar ook voor Azië: dit is het eerste luchthavengebouw waarvan de dragende structuur en de dakstructuur volledig in hout zijn gerealiseerd. Voor de golfvormige boogdakconstructie met een hoogte van 15 meter en een overspanning van 30 meter werd 4500 kubieke meter gelamineerd hout gebruikt. Rubner prefabriceerde de benodigde 23 meter lange boogvormige spanten in zijn werkplaats in Ober-Grafendorf. De onderdelen werden vervolgens in drie batches via het Rijn-Main-Donaukanaal en Antwerpen naar de Filippijnen verscheept en in slechts drie maanden in Lapu-Lapu City op het eiland Mactan gemonteerd. Een echt hoogstandje! De toekomst van zowel de Oostenrijkse houtbouw als van dergelijk grootschalige projecten ziet er rooskleurig uit: snel, groot, maar ook veilig, mooi en duurzaam. En dat allemaal dankzij hout.

www.ida-hk.com
www.rubner.com/holzbau

© by adler-lacke.com